Freitag, 27. Juni 2008

Französische Filmwoche

Heute Abend geht's wieder los: eine Woche lang werden im Cinéma Paris und im Filmtheater am Friedrichshain französische und frankophone Filme zu sehen sein. Seit dem Jahr 2001 wird jeden Sommer ein solches kleines Festival organisiert, und von Anfang an bin ich als Dolmetscherin dabei, denn viele Filme werden von ihren Urhebern vorgestellt. Auch Radio Eins wird darüber berichten.

Während es am Nachmittag stürmisch zuzieht - hoffentlich wird das Wetter dieser Tage weder allzu wüst, noch allzu gut - sehe ich nochmal den Schweizer Beitrag von Jacob Berger. Lustig, das Drehbuch habe ich 2005 übersetzt, meine Seherfahrung ist damit eine andere. Jetzt schaue ich mir den Film vorab an, denn parallel zur Vorführung heute Abend werden wir Essen gehen. Außerdem suche ich ein Dostojewski-Zitat raus, das im Film vorkommt, schlage nach, was es mit den Figuren auf sich hat, die im Film gezeigt werden und die den drei Affen ähneln, wiederhole Vokabular zu Verkehrsdelikten und Seepferdchen. Außerdem sehe ich ein Online-Interview mit ihm, um mich in seinen Sprachduktus einzuhören.

Hier eine Kritik, die ich gelungen finde. Eine "Filmperle" nennt Sonja Wenger den Streifen.

Am frühen Abend - vor dem Film - geht's zum Mitte-Studio von Radio Eins für ein kurzes Interview, das zur Hälfte auf Deutsch geführt wird. Jacobs Deutsch ist nett, aber angestrengt, so dass ich bald dolmetsche. Nach der Vorführung im Filmtheater am Friedrichshain wird erst ausgiebig mit dem Publikum diskutiert, dann geht es an den Kurfürstendamm zur Party anlässlich der Eröffnung der Filmwoche.

Gegen halb elf Uhr abends ist es noch ziemlich hell. Vor acht Jahren, bei der ersten Auflage des Festivals, hieß es auch noch "Filmsommer Frankreich" ... Doch das weiß außer mir niemand mehr, vom Team damals bin bin ich die einzige, die noch dabei ist.

Kommentare:

Norbert hat gesagt…

That Day
1 Journee
(Switzerland-France) A Vega Distribution release (in Switzerland) of a Vega Film (Switzerland)/Why Not Prods., Avventura Films (France) production, in association with Swiss Television, ZDF/Arte, Rheingold Films. (International sales: Media Luna, Cologne, Germany). Produced by Ruth Waldburger. Co-producers, Josef Steinberger, Gregoire Sorlat, Pascal Caucheteux. Directed by Jacob Berger. Screenplay, Berger, Noemie Kocher.

With: Bruno Todeschini, Natacha Regnier, Noemie Kocher, Zinedine Soualem, Louis Dussol, Amelia Jacob, Hiro Uchiyama, Isabelle Caillat.
(French dialogue)

By ALISSA SIMON
Problems of tone undermine "That Day," from Swiss helmer Jacob Berger. Tale of an already fragile family falling apart is too banal for serious drama, not light enough for bedroom farce and not sharp enough for satire. Unfolding over one long day, the pic shows events from the perspectives of an unfaithful husband, a betrayed wife and a confused son. Presence of name thesps could lead to modest arthouse play in French-speaking territories. Pic opens in Switzerland later this year.

Main action takes place in the sterile-looking Geneva suburb of Meyrin, amid identical high-rise apartment buildings. Things start with the p.o.v. of radio newscaster and inveterate womanizer Serge (Bruno Todeschini), who stumbles out of bed on a dark, rainy morning, waking his blandly attractive blond wife, Pietra (Natacha Regnier), and young son, Vlad (Louis Dussol). On his way to the office, he stops for a quick cuddle with sexy brunette mistress Mathilde (co-scripter Noemie Kocher, director Berger's wife).

Driving off in the heavy downpour, Serge hits something with his car. Unable to concentrate on the job, he returns to search the accident site and meetsMathilde; they move to his place for a bout of strenuous sex.

About 25 minutes in, the pic switches to Pietra's perspective. After riding a crowded bus to the city, she learns a rabid dog is loose in the museum where she works. However, seeing the beast doesn't stop her from entering the building to find her cell phone -- just one of many examples of her self-described "weird" behavior.

Back home, Pietra sees Serge and Mathilde's crumpled clothing in the hallway and hears heavy breathing coming from the bedroom. She runs out in shock.

Meanwhile, guilt-plagued Serge tries to find information about the hit-and-run victims, lying to a friendly police inspector (Zinedine Soualem) that he's doing research. Great comic moment has him interrogated by the inspector's colleagues, who assume he's a perp.

Vlad's tale starts near the hour mark, when he notices his father stopping at the neighboring building but doesn't realize why. The place interests him because it's home to Manon (Amelia Jacob), a schoolmate he's got a crush on.

Script makes Serge self-involved and not very likeable, and Pietra pretty much a cipher: Todeschini does his best to supply a wounded animal magnetism, but Regnier is wasted in her role. Kocher's Mathilde is the warmest, wisest character.

Along with elegant cinematography, eye-catching art direction is the standout tech credit. Particularly fine are the large posters all over the city depicting people in "see no evil, hear no evil, speak no evil" postures.

Camera (color), Jean-Marc Fabre; editor, Catherine Quesemand; music, Cyril Morin; art directors, Denis Mercier, Roger Martin; costume designer, Nathalie Raoul, Francoise Nicolet; sound (Dolby Digital), Francois Musy, Gabriel Hafner; assistant director, Julien Zidi. Reviewed at Locarno Film Festival (Piazza Grande), Aug. 6, 2007. (Also in Montreal Film Festival -- competing). Running time: 95 MIN.


Read the full article at:
http://www.variety.com/story.asp?l=story&r=VE1117934403&c=31

caro_berlin hat gesagt…

Danke für den Link, cher Norbert, wir haben den Film ja im Vorfeld gemeinsam gesichtet. Der Film war auch beim Wiedersehen interessant und das Gespräch im FAF lebendig. Nur schade, dass er noch keinen deutschen Verleih hat ... Gruß, C